måndag 30 juli 2012

Fri att välja? att raka sig?


I morse diskuterade vi rakning. Idag ska man helst raka sig under armarna på benen och i underlivet om man är tjej. Vi är vana vid det, man förväntar sig det. Men om man inte har lust. Är det ok att låta håret växa?
Det ser äckligt ut med linne och hår under armarna. I alla fall på tjejer..? Vad säger killen som vill har oralsex om han får hår i munnen? Vad säger jag? Att jag inte vill injbuda till oralsex för att jag så lätt får urinvägsinfektioner av det. Och för många urinvägsinfektioner kan leda till.. ja gå in på RFSUs hemsida och läs..

Hår är ju naturligt. Det finns antagligen en anledning till att håret växer där. Jag vill använda ett ord man använder i andra sammanhang, MÅNGFALD. Bevara mångfalden!Om vi är olika och har olika hårväxt, olika hårfärg, olika stora blygdläppar så är väl det spännande!? I vissa kulturer drar man i blygdläpparna för at de ska bli större och här opererar sig endel för att de ska bli mindre. Varför? För att det känns bättre, för att man tror att killarna ska gilla det eller för andra tjejer?

Det är ju bara en massa företag som tjänar pengar på att vi inte tror att vi duger som vi är. Skulle önska att någon skapade en trend. Det sensuella håret! Rör inte mitt hår! Rör inte min kropp! Jag skär inte i min kropp och utsätter mig för risker bara för att det är mode.

Hur fria är vi egentligen att välja det vi vill? Vad jag vill beror ofta på vad andra tycker.  Jag vill att andra ska tycka att jag är snäll, har ok kläder, ok hår, ok åsikter. Alltså försöker jag vara vänlig, tänka på vad jag tar på mig för kläder i olika sammanhang, vilken frisyr som passar och vad jag säger i just den situationen. Det blir ju så att man umgås med dem som tycker att man är ok så att man kan koppla av, ta på sig vad man vill och kunna vända sina åsikter med dem som tycker ganska lika. 

Trender och mode är kul, men när det leder till ingrepp som gör att man kan få infektioner och skada sig blir bedrövad.  Det är häftigt med tatuering i ryggslutet, om man inte måste ta ryggmärgsbedövning vid förlossning. Det är skönt och lent att raka sig men inte så häftigt med röda blemmor och infektioner.
Det är kul att prova nya saker och under grupptryck provar man det mesta. Men vad är det värt?

När vågar jag bryta mönstret inom min grupp när det inte känns så självklart? När jag får tillräckligt med argument eller när en nära vän tycker lika dant? Min erfarenhet säger att är man bara två som kan stötta varandra så räcker det långt. Man stärker varandras självförtroende, ger varandra argument och står tillsammans när någon ifrågasätter. Och så har vi ju varandra på nätet..

Eva-Mari

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar