torsdag 4 oktober 2012

Att ta klivet in i vuxenlivet- När är man egentligen redo?


När blir man vuxen?
Enligt EUs barnkonvention är man barn tills dess att man fyllt 18 år. Betyder det då att man helt plötsligt ska kalla sig för vuxen så fort man fyllt 18? Eller är man ungdom och hur länge får man kalla sig för ungdom?
Jag vet själv att jag som tonåring längtade efter att bli vuxen. Det verkade så mycket enklare på något sätt. Jag såg framför mig hur jag skulle ha man och barn och allt skulle vara planerat och utstakat. Nu är jag 28 år och känner mig definitivt inte vuxen. Jag har precis blivit klar med min utbildning och är på jakt efter mitt första riktiga, fasta jobb. Det är nog först nu jag känner att jag börjar nosa på vuxenlivet. Trots att jag flyttade hemifrån redan som 16-åring har jag aldrig känt att det gjort mig mer vuxen.
Många pratar om vuxenpoäng. Det är exempelvis vuxenpoäng att skaffa ICA-kort, vilket jag haft sedan jag var 16. Inte känner jag mig mer vuxen för det. Jag har vänner som har villa, vovve, volvo och barn men har ändå svårt att betrakta dem som vuxna då vi är lika gamla. Har vuxen-begreppet förlorat sin mening?
Är vi ungdomar tills vi blir gamla eller finns det en ålder då vi måste börja kalla oss för vuxna?

Denna förvirring skapar nog inte bara kaos i min hjärna utan jag tror det finns fler än jag som känner likadant.
För de som är unga idag måste det vara svårt att se upp till vuxna om man inte vet vilka som verkligen är det.
Är du vuxen? När blev du i så fall det?
Är du inte vuxen? Vad är din tanke om vuxna?


/Ann-Helene

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar