onsdag 5 december 2012

Jag mår bra av att längta

Nu är vi mitt i den tiden jag har längtat efter, Advent. Det är vackert med alla ljusrgirlander på stan, det luktar gott i trappen när jag kommer hem när grannarna bakar lussekatter och pepparkakor och det blir fler tillfällen att sitta och fika tillsammans med vänner och arbetskamrater, bra konserter. Det ligger en förväntan i luften. Vi längtar efter allt det goda som har med julen att göra, god mat, julgodis, tid att läsa och umgås med dem man tycker om.
Själva julafton kan vara som paradiset. Men jag möter också endel som bävar inför julen. Stora förväntningar som har lett till stor besvikelse över att julafton inte blev det som var tänkt. Hur ska det bli i år? Var ska jag vara? Ska jag ge julklappar, Får jag julklappar? Hur ska pengarna räcka? Blir det för mycket julsnaps? Lika bra att låtsas att julafton är en vanlig måndag.

Målet är inte det viktiga utan vägen dit, säger man.
Kanske är det så med Julen också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar