onsdag 16 januari 2013

Den delen av mig ni inte visste om

Har sett Sara Stilles berättelse på facebook - Den delen av mig ni inte visste om. Hur hon vågar anmäla våldtäkt och att han faktiskt blev anhållen samma dag hon anmälde. Hon berättar sin historia, 4 år av tystnad och så ett sms som fick henne att förstå. Sedan anmälde hon, var med i rättegång och nu är han dömd till fängelse. Sara vill uppmana alla att våga anmäla, att våga berätta. Vi bär nog alla på saker vi helst inte berättar om. Kanske är det något som borde ha anmälts. Kanske är det jag som blivit utsatt eller jag som utsatt någon annan. Hur kunde jag hamna i detta?  Man skäms. Kanske borde jag ha sett signaler och anat att det var något som inte stämde. Jag är otroligt imponerad av de som vågar berätta och hoppas att människor runt omkring kan ta emot denna berättelse på ett bra sätt. Några kan bli rädda och försvinna och andra kan komma med giftiga kommentarer. Så finns det dom som inser att det kunde varit de själva och som förstår hur de ska stötta och finnas där bredvid. Jag önskar att jag kan vara en  som lyssnar och finns där när det behövs, och som också vågar dela det hemska när det behövs. Vi har så mycket att lära av varandras mörka erfarenheter, men det är nog för sällan vi pratar om dem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar