onsdag 23 januari 2013

Gapet ett stöd till dig som anhörig

När någon nära anhörig visar sig vara sjuk vill jag fnnas där och hjälpa. Jag vill veta vad sjukdommen innebär. Vad kan man göra? Vad kan jag göra? När jag var tonåring och min mamma inte var sig själv efter en svår bilolycka gjorde jag vad jag kunde. Jag tänkte inte ens på att de kanske fanns andra i liknande situation. Jag bara levde på. Hade någon sagt till mig då att jag kunde prata med andra som fick hjälpa sina mammor hade jag nog hängt på. Hade internet och Gapet funnits hade jag nog hängt där endel för att kunna prata med någon som förstår hur det är, hur det känns när man blir och ledsen. Det tar både tid och kraft att var nära och hjälpa den som är sjuk. Vill berätta om Gapet som en möjlighet. En sida för anhöriga. Där finns länkar och information, grupper att ställa frågor i och jag kan hitta någon att skriva till som vet, förstår och kan stötta. Man kan gå in på sidan och titta. För att bli medlem måste någon introducera och logga in dig. Det är för att alla ska veta att det bara är seriösa medlemmar. Jag är en av säkert 30 inloggare i Örebro och vi finns lite här bland anställda som träffar anhöriga i kommun och landsting. 35 kommuner finns med i Gapet idag. Bor du i en av dem så ta chansen för det kan bli himla tungt att vara nära anhörig när någon är sjuk länge.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar