onsdag 13 februari 2013

Du ska dö!

Behöver jag bli påmind om att jag ska dö? Detta är inte en del av ett näthatet mot kvinnor utan något helt annat. Idag har jag mött ett par personer med ett svart kors i pannan. Varför? Korset är gjort av aska och olja som en på minnelse om vår förgänglighet, att jag en dag bara är  aska, som så mycket annat här på jorden. Vem är jag i världen och hur vill jag leva? Vem vill jag vara? Kan jag bry mig om andra om jag inte bryr mig om mig själv? Måste jag trivas med mig mig själv för att kunna trivas med andra? Kan jag älska andra utan att älska mig själv? När jag börjar grubbla på detta får jag inte ett svart kors i panna utan ett svart kaos. Idag är det askonsdag. 40 dagar kvar till påskdagen. Jag kan göra det till 40 dagar av eftertanke om hur jag lever, min relation till mig själv, mina nära och kära, människor i hela världen, djur, natur och Gud, om jag tror på en eller flera gudar.Fastan ären hälsogrej för kroppen. Inget svårsmält som tar tid att laga och äta. Organen får vila då jag bara dricker örtteer och olika grösaksavkok. Kroppen blir renare och själen klarare. Tid till att hjälpa någon annan, pengar att skänka till någon behövande. Det är målet. Få se om jag klarar det. Nu luktar det nybakade bullar. Fantastiskt gott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar