onsdag 27 februari 2013

Sex med respekt för varandra. Att vara så nära varandra kan vara hur fint som helst och hur ser vi till att det blir så?

Pratade med Isabelle om varför hon skrev inlägget om preventivmedel. Det är viktigt at ha koll på vad man gör med sin kropp. I skolan får man mest information om könssjukdomar fast ämnet brukar heta sex och samlevnad.

En annan mycket viktig sak tycker jag är hur man har sex med respekt för varandra. Borde man inte prata om att man ska ha det bra när man har sex, att båda parter ska njuta och att man bara ska göra sånt som känns helt ok för en själv. Hur säger man nej utan att såra? Hur säger man nej så tydligt att den andre förstår. Hur säger man avd man vill att den andre ska göra? Får man prata under tiden eller förstör man stämningen då?
Det är genant att prata om en så privat sak som sex, men är det mindre genant att prata om könssjukdomar? Ska skolan bara säga akta dig, så här kan det bli? Ska inte skolan ge dig verktyg att leva gott på olika sätt, även när det gäller sex? Hur han man sex med respekt för varandra?
Kan man byta partner hur många gånger som helst utan att går sönder i själen?

Hur leker vi leken kärlek utan att såra varandra? Vad är att älska någon på riktigt? Hur känner man då? Hur vet jag att jag har funnit rätt person som jag vill ge mig själv till och leva med nära och länge?
Eller är det kunskaper man inte ska få i skolan utan på annat sätt? Vardå i så fall?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar