onsdag 27 mars 2013

Acceptera vad som helst?

En fråga som har kommit upp i mitt huvud nu under tiden som jag har nätvandrat. Ska man acceptera vad som helst? Som tjej på nätet så blir man van av att höra killar fråga saker som "cam? Visa dig naken?" eller så förklarar personen i detalj vad han vill göra med en i sängen.
Ska vi tjejer verkligen bara sitta och ta emot?
Skulle inte det bara vara bättre om vi slutade se det som en vanlig händelse och börja stå upp för oss själva?

T.ex. jag satt och nätvandrade en dag och så skrev en kille till mig. Han började skryta om sina muskler och om hur "stor" han var. När jag sa åt han att jag bara var där för att nätvandra så blev han vansinnig och började hota med att han skulle "först döda din pojkvän sedan ska jag döda dig din hora!".
Jag satt bara och skratta för mig själv eftersom att, ja du. . . Jag är van? Raderade meddelandet och sket i det. Sedan när jag och Eva-Mari prata om det så anknöt hon det till andra ställen i världen där kvinnor blir misshandlade, och eftersom att det är så vanligt så blir de vana. Ska man verkligen behöva bli van vid hot?

Har insett att vi tjejer tar åt oss för mycket på nätet. Det finns så mycket man skulle kunna anmäla som vi bara skiter i. Kanske inte skulle göra någon skillnad i början. Men tänk om han som sa det till dig blev tagen för det och då kommer han troligen inte göra det igen mot någon annan tjej som nekar honom.

Correct me if i'm wrong men vi ska inte bli nedtryckta! Och vi ska inte behöva bli kallade saker som hora bara för att vi inte vill ha sex med en kille.

Hoppas ni tjejer OCH killar har detta i tanken när ni är på nätet och att ni inte raderar när ni får massor av skit. Ni anmäler det!


/Isabelle

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar