onsdag 3 april 2013

Dumpad - älskad - kämpande

Har precis läst en tråd på Emocore om att bli dumpad. Några har fått ett sms, andra har blivit dumpade precis efter att de har haft sex. Hur kan man göra så? Bryr man sig inte alls om hur den andra personen reagerar? Eller har man ingen empati, ingen förmåga att förstå vad den andra känner? Eller är man bara skiträdd för reaktionen?

Endel blir så elaka, säger att de aldrig älskat, att de vill ha tillbaka saker och blir iskalla. Ett sätt att inte falla tillbaka själv, kanske.

Hur dumpar man någon med respekt ? Jag tycker att man man ska kunna se varandra i ögonen, tacka för den tid man har haft tillsammans och förklara vad man känner och tänker. Gör man ett snyggt avslut kan man bli nära vänner ingen, har jag hört, nej faktiskt sett också.

Att bli dumpad är hemskt, men det är också slöseri på liv att leva i ett dåligt förhållande. Ingen ska behöva bli kränkt eller hotad i ett förhållande. Våga säga nej även om du riskerar förhållandet. Jag hr mött personer som levt i många år utan att få göra det de gillar mest för att patnern inte ville. Det bliren befrielse när partnern dör. Så ska vi inte ha det.

När jag hör om, pratar om, och tänker på mina egna relationer, så tänker jag att vi ibland hakar upp oss på småsaker för att vi har tid till det. Skulle vi leva under andra förhållanden skulle vår energi gå åt till att kämpa för mat och boende, och då kämpar man tillsammans, och det binder en samman. Inte så att jag vill att någon ska få det sämre än den har det, men jag tänker att vi mår bra att ha något att kämpa för tillsammans.

Ett gemensamt mål, en gemensam kamp, en gemensam dröm som skapar kärlek. Det önskar jag alla i sitt nuvarande eller nästa förhållande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar