onsdag 17 april 2013

Vi svenskar är skygga?

Hej! Har kommit på att vi svenskar är väldigt skygga av oss och giller verkligen inte "nya saker". T.ex. om man sitter på en buss, man står hellre än att sätta sig bredvid någon man inte känner. Varför?
           Svenskar? --->    
Jag personligen tycker att det är väldigt mysigt när någon helt random börjar prata med en. Var i Tyskland på utbyte och där prata folk med mig hela tiden på tunnelbanan även fast de inte kände mig, är en grymt trevlig upplevelse!
Det är ju helt okej att ha sin egen "space" men vi svenskar är verkligen överdrivna. Svenskar blir verkligen chockade om någon okänd börjar prata med en om det inte är på t.ex. krogen och alla är fulla. Det första som kommer upp i huvudet är "Vad är den här personens motiv? Vad vill hen?". Är sorgligt men jag är ju också en av dem eftersom att jag blivit så van med att man INTE ska prata med någon man inte känner.
Är bra att vuxna lär sina barn att "inte prata med främlingar", men hallå? det gällde när de gick på lågstadiet och man inte var lika bra på att "läsa" folks motiv och man var väldigt naiv.


Så vad sägs? Bryta normen kanske? Börja säg hej eller bara le och sätt er bredvid folk på bussen!!

/Isabelle

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar