onsdag 5 juni 2013

Bara döda fiskar följer strömmen

Anpassa dig! Varför ska jag anpassa mig?
Louise Hoffsten sjunger Only the dead fish follow the stream. Vem vill vara en död fisk som följer strömmen? Men vi gör ju allt för att passa in. Jag kollar klädkoder så att jag inte blir för fint eller för slarvigt klädd på festen. vem har inte vita kläder på studenten?Utan att jag själv märker det lägger jag mig till med uttryck som de andra runt omkring säger eller gester de andra gör. Det är naturligt att vilja bli en i gruppen.

Tänk själv! Vad vill du? Samtidigt uppmuntras vi att stå för de vi är, våra egna åsikter. Gör inte bara som alla andra. Vad vill jag egentligen, och vad tycker jag egentligen? Att möta människor med olika åsikter och diskutera värderingar, läsa böcker, se filmer och spela spel som gör att man kan leva sig in i andra människors situation är olika möjligheter att känna efter vad jag själv faktiskt tycker och värderar som viktigt.

 Då vi är flera som tydligt visar var vi står är det lätt att stå upp för min åsikt. Andra gånger när jag är en ensam och måste förklara mig och argumentera och ändå inte känner att mina förklaringar gå hem, då gäller att kämpa mot strömmen och inte vara en död fisk som bara följer de andra. Min egen stolthet kräver att jag inte vänder kappan efter vinden och bara byter åsikt. Vem tar mig och mina tankar och värderingar på allvar sen?

Ingenting är som det verkar vara, sjunger Louise vidare. Skenet bedrar. Polischefen som verkar vara ordentlig och talar om att respektera utnyttjar minderåriga flickor sexuellt. Vem kan man lita på då? Den trevlige killen jag blev kär i visade sig slå sina barn. Det var uteliggaren som kände igen mig och såg att jag var ledsen och vill trösta en sen kväll. Min kompis avslöjar det jag trodde var en hemlighet mellan oss. Människor är inte som jag förväntar mig. Och jag är själv blir besviken och arg och blir inte den jag brukar vara.

Simmar jag motströms för länge så dör jag väl i alla fall av mobbing och utfrysning. När jag är liten, besviken och känner mig ensam, behöver jag dem som tycker likadant som jag. De människor som jag kan känna mig trygg med. Jag behöver komma tillbaka till de som värderar samma saker som jag. Ett stim som  ger mig kraft att inte bara följa strömmen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar