onsdag 19 november 2014

Låt dig inte stoppas!

Jag sitter just nu bredvid en grupp ungdomar som har mycket bra ideer, men inte riktigt vet hur de ska börja. Hur startar man projekt och insamlingar? Hur bildar man en förening? Finns det någon bra förening att gå med i som kan finnas som stödjer samma sak? Ja, det finns så många föreningar i vårt land, kommunala fritidsgårdar, kyrkor och samfund som kan ge stöd och vara en bas när man vill påverka saker i samhället förändra den värld vi lever i. Ibland känns det så stort och omöjligt att påverka företag och strukturer i samhället, men all förändring har ju börjat med något litet. Jag ordnade en mannekänguppvining med ekologiska kläder för 15 år sedan. Några skrattade och sade att - Det förstår du väl. Inte kommer folk att börja köpa ekologiska kläder. Och de stora kedjorna H&M och Åhlens, inte kommer de att köpa in sånt. Det blir ju för dyrt för dem. Nu 15 år senare finns det ekologiska kläder på Lindex H&M, Åhlens, Coop mfl ställen. Låt dig inte stoppas av de som säger att det är omöjligt. Bara man börjar och envist håller fast vid det man vill, tar hjälp av andra som har organiserat sig, som har kontakter och vet vart man vänder sig för att få tillstånd till olika saker. Då kan du göra skillnad inte bara för dig själv, andra människor i din närhet och även för hela världen. En kille började ju med iden om att se på datorn vilka som gick på skolan, och så blev det facebook. Och nu ska jag inte låta mig stoppas. Jag vill ha en rättvisemärkt jobbtelefon!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar