onsdag 2 mars 2016

Gudstjänsten - en plats för dina tankar, känslor och frågor

Vad är det som gör att du vill gå på en gudstjänst? Är det att få tända ett ljus för någon du vill tänka lite extra på? Är det musiken, orgeln tunga toner som omsluter oss, kören eller att få sjunga själv? Eller är det tystnaden, lugnet och plats en för eftertanke, att få lyssna till en tankeväckande predikan? Jag gillar lugna gudstjänster med få besökare, enkla och vardagsnära böner och en liten reflektion över en bibeltext, men även högmässor med kör, orgel och andra instrument, solosång och stark psalmsång av många människor. Om jag inte har varit på en gudstjänst på ett tag saknar jag det. Jag behöver fira tillsamman med några av de som tror som jag ibland. Vi är många som går på gudstjänst i Sverige om man jämför med hur många människor andra evenemang samlar, men vi är få med tanke på hur många kyrkor vi har och hur många som skulle få plats i dem. Vi har gått om plats att fira gudstjänst på och vi firar på många olika sätt. Det är en fantastisk chans att tacka för livet och allt det goda, be om kraft att hantera allt det onda som sker runt omkring oss, formulera och lämna över allt vi bär på av både oro, rädsla, skam och glädje. Här finns plats att känna efter, höra hur andra människor uttrycker sina känslor och tankar. Nu är den bok som styr en del av hur vi firar gudstjänst i Svenska kyrkan ute på remiss. Vi har chans att säga hur vi tycker att gudstjänst ska firas. Gamla skatter som ska bevaras och nya uttryck som bör komma in. Jag tänker särskilt på dig som är ung och ska leva i vårt samhälle länge. Vilken kyrka och vilka gudstjänster kommer att vara viktiga för dig? Säg till din församling/kyrka vad du tänker!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar