onsdag 23 mars 2016

Vilka drifter drivs jag av?

Jag har lärt mig ett nytt ord idag, annanbevarelsedrift. Att jag drivs av att bevara andra. Jag gör det jag gör för att skydda andra, för att andra ska må bra, för att vi tillsammans ska må bra. Tvärtemot det jagfixerade då vi uppmuntras att tänka på oss själva, vad vill jag, hur kan jag utvecklas, hur kan min hälsa bli bättre, och vad kan jag vinna på detta? Det blir lite tomt, och ensamt. Undersökningar visar att vi mår bättre när vi hjälper andra. Det finns bilder på hur belöningscentrum i hjärnan aktiveras när vi hjälper andra. Får annanbevarelsedriften styra oss kommer vi alla att må bättre. Ingen skulle då komma på tanken att sätta på sig ett skärp med sprängmedel och spränga sig själv i en folkmassa när det är den andre, de andra runt omkring mig, som jag ska bevara. Självbevarelsedriften är naturligtvis också viktig. Den gör att jag överlever i situationer där jag är hotad. Då kan jag upplevas som egoistisk, men jag måste se till mitt eget bästa för att jag ska klara situationen just då. Överleva helt enkelt. De flesta av oss lever inte under det hotet och ska vi klara situationen i vår värld just nu ser jag att vi behöver förstärka annanbevarelsedriften. Det finns många förebilder som har levt tidigare och som lever nu. Människor som riskerar sitt liv för att andra ska leva och må bra. Några har blivit personer som vi minns och hyllar, Martin Luther King, Folke Bernadotte, moder Theresa. Någon blir helgonförklarad och de allra flesta glöms bort, men har gjort en stor insats för att vi ska kunna leva tillsammans på den här jorden. Vilken drift låter jag styra mig? Något att tänka på nu när vi ska fira påsk och minnas en person som drevs av annanbevarelsedriften. Skrivet med inspiration av Jens Frandsen som lärde mig ordet annanbevarelsedrift.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar