onsdag 20 april 2016

Vet jag vad jag gillar?

Ju mindre man vet desto mer åsikter har man. Jag pratade precis med en fotograf som varit och fotograferat flyktingar i Grekland, de som nu lever innanför taggtrådsstängsel. När man hamnar mitt i en sådan situation är det svårt att vara tvärsäker om någonting. Ju mer man lär sig desto mer förstår man att man inte vet så mycket. Ibland blir jag lite rädd för de snabba facebookdelningarna och gillandena. Vet jag vad jag gillar? Någon skriver något som låter bra och sen är det nån jag känner som har gillat, och så tänker jag att det är säkert okej, och så gillar jag. Det där med källkritik, att kolla om det verkligen är korrekta fakta man hänvisar till, har jag inte sett att någon frågar efter. Men jag har känt att jag borde kolla fakta ibland. Då gillar jag inte med en gång, och glömmer för det mesta inlägget helt. Jag borde naturligtvis kolla fakta och sen skriva eller direkt fråga var dessa fakta kommer ifrån, men av nån anledning blir det inte av. Man ser ett inlägg och sen är det svårt att hitta det igen, om man inte delar det förstås. Det mesta försvinner snabbt från flödet och skriver man inte en gång så är det kört. Det snabba sättet att bilda sig en åsikt gör att jag inte hinner tänka efter själv. Vad vet jag, vad är sant och vad kan jag då gilla?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar