onsdag 11 maj 2016

Dialog - en bra plats att leva på

När någon berättar för mig om sig själv och vad som känns viktigt i livet tycker jag att det är spännande. Det är spännande att höra hur andra tänker och känner om olika saker och olika situationer. Ofta är det något jag känner igen mig i och tänker, - Vad lika vi är! Lika ofta kan jag tänka, -Oj så olika vi uppfattar samma sak. Så får jag prova en ny tankebana, se en ny synvinkel. Så fantastiskt spännande du är, dig som jag möter och tar mig tid att lyssna på och lära mig saker av. Och frågar du mig så berättar jag gärna om mig och mina tankar och känslor. Vi möts i dialog, bekräftar varandra och lär oss mer om varandra och oss själva. Vi blir tydligare för varandra och jag blir tydligare för mig själv. Jag formulerar mina åsikter och känslor och blir säkrare på vad jag står för eller inser att jag bytt åsikt och känner något annat än jag gjort tidigare. Dialogen med dig har stärkt mig i min identitet. Så viktigt det är att vi pratar med varandra om våra liv, vår existens här på jorden. Dialogen ger bekräftelse, förståelse och trygghet. En trygghet som gör att vi mår bättre och inte har behov att hata och göra varandra, eller sig själv, illa. Vi mår bättre och den här platsen blir en bra plats att leva på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar