onsdag 2 augusti 2017

Nya idé om hur jag vill leva


Någon har fått mig att glömma mig själv en stund och jag har bara lyssnat, tagit in vad någon annan säger och visar.

Jag läser en blogg, en bok, ser en film eller träffar en person som gör intryck på mig. En känsla, en insikt, gör att jag plötsligt har ett nytt ideal som jag vill leva efter och sträva efter att uppnå.

Sluta leta efter din spegelbild

Texten öppnas först när du slutar leta efter din spegelbild,  - hörde jag någon säga.

Först när jag slutar vara aktiv och försöker känna igen mig, söka någon som liknar mig, hitta svar eller argument, så händer något.
När jag själv blir ointressant, min spegelbild ointressant och bara den andre är intressant, och i fokus, sker ett möte.

Min identitet formas i mötet med dig. Det jag vill vill vara påverkas av den jag möter, det jag ser och vad jag läser. Jag möter dig, ser dig , lyssnar på dig, på andra personer, sätter mig in i en roll i en film. Jag förstår något, tar ställningen och kanske ändras ett ideal. I mötet med andra formas min identitet, den jag är, och vill vara.

Det enda som finns är viljan att förstå

Lyssnar lite halvdant och koncentrerar mig på att formulera ett svar, hitta argument som låter bra. Det är ett sätt att lyssna.

En bok eller en film väntar inte på en reaktion från från mig, förväntar sig inte ett klurigt svar, en smart analys. En bok kan jag läsa sakta och om igen för att verkligen förstå. En film kan jag se fler gånger för jag gillar det jag ser,men förstår kanske inte riktigt varför, eller behöver inte förstå Jag behöver inte förbereda något svar, eller min egen åsikt. Det enda som finns är viljan att förstå. Det blir ett annat sätt att lyssna.


Jag kan välja att läsa boken kritiskt och hela tiden fundera på håller jag med om detta, vilka argument finns emot detta?

Du kan också välja att bara lyssna och låta ett samtal leda ett samtal leda dig vidare i nya tankegångar.


Tystnaden skapar något  - Det kan bli vila eller nervositet. Det kan vara då jag ändrar uppfattning eller kommer på något helt nytt.

Jag blir ofta tyst för att jag valt att bara lyssna. När jag det blir tyst så säger jag inget, för då måste jag  tänka. En del personer blir osäkra och nervösa, men jag har lyssnat, bara lyssnat, utan att tänka ut svar eller vad jag själv tycker. Då måste jag ju få lite tid att tänka innan jag svarar. Andra tycker att det blir ett lugn i samtalet och de får också tid att både lyssna och tänka.

Och både du och jag kan få en ny ide om hur vi vill leva.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar