onsdag 6 december 2017

Se böterna som en omsorg

M åkte fast för att inte ha cykellyse och skall böta 500 kr. Cykellyse en bagatell. Polisen kan väl lägga resurser på annat. Viktigare saker.  Där finns ju folk som säljer droger. Varför ägnar sig polisen inte åt dem i stället?

Men det är ju fantastiskt att vi i Sverige har en polis som lägger resurser på att du ska förstå att du behöver vara rädd om din hjärna.

Cyklar du utan lyse och dessutom har mörka kläder finns det inte en chans att se dig oavsett om jag är en annan cyklist eller bilist. Skulle du vara den minsta ouppmärksam har jag inte en chans att väja. Har ingen av oss lyse ser ingen något. Pang! Där ligger ligger vi.

Man kan ha änglavakt, man kan ha cykelhjälm, men man kan också skada sin hjärna så att man aldrig kan klara sig själv mer i detta livet.

Jag känner en kvinna som alltid har personlig assistent med sig för hon glömmer, och hittar inte hem. Det är många år sen hon cyklade och senast hon cyklade hade hon inte hjälm. Hon slog i huvudet och efter det blev livet ett annat.

Så många tusenlappar studiemedel som jag investerat på min hjärna så vill jag inte riskera den, Jag har alltid cykelhjälm säger min vän Sofi.

Jag vill att mina nära och kära, ja egentligen varenda människa ska förstå omsorgen i lagen om att ha cykellyse. Jag vill inte att mina barn, och ingen annan heller, varken, barn eller vuxen, ska få sitt liv begränsat på grund av en smäll mot huvudet.

Vad är det som gör att man inte vill minska risken och blir förbannad när någon bryr sig o ditt liv?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar